Ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς ήχους της Ιαπωνικής μουσικής είναι αυτός του Koto. Είναι ένα από τα παραδοσιακά μουσικά όργανα της Ιαπωνίας. Είναι έγχορδο και μοιάζει με το Γιάτγκα της Μογγολίας και το Κορεάτικο Γκαγιαγκέουμ. Αποτελεί εθνικό όργανο της χώρας.
Παρόλο που είναι έγχορδο όργανο, διαφέρει αρκετά από τα αντίστοιχα έγχορδα του Δυτικού κόσμου. Αρχικά, είναι αρκετά μεγάλο (περίπου 1,80 με 1,90 μέτρα) και αποτελείται από 13 ή 17 χορδές που στηρίζονται πάνω σε 13 ή 17 αντίστοιχα κινητές γέφυρες. Οι γέφυρες είναι κατασκευασμένες από ελεφαντόδοντο, από ξύλο ή και από πλαστικό. Με την μετατόπιση των γεφυρών αλλάζει ο τόνος της χορδής. Υπάρχουν και Koto που αποτελούνται από 20 ή και 25 χορδές. Κατασκευάζονται από το ξύλο του δέντρου παυλώνια.
Κάθε κομμάτι του Koto έχει μία ονομασία που ακολουθεί την άποψη πως το όργανο μοιάζει με δράκο. Έτσι, έχουμε ονομασίες, όπως «κεφάλι», «ουρά του δράκου», «κοιλιά του δράκου» κτλ.
Για να μπορέσει κανείς να παίξει Koto θα πρέπει να το τοποθετήσει στο πάτωμα και να παίξει γονατιστός. Σε άλλες περιπτώσεις, μπορεί τοποθετηθεί πάνω σε βάση, έτσι ώστε ο οργανοπαίχτης να κάθεται σε καρέκλα. Είναι πολύ συνηθισμένο επίσης, ο οργανοπαίχτης να φοράει κάποια παραδοσιακή φορεσιά, όπως yukata (καλοκαιρινή ενδυμασία) ή kimono. Το δεξί χέρι και συγκεκριμένα ο αντίχειρας, ο δείκτης και ο μεσαίος, χρησιμοποιούνται για να τραβούν τις χορδές, φορώντας ειδικά διαμορφωμένες πένες σαν δαχτυλίδια, που ονομάζονται tsume. Το αριστερό χέρι χρησιμοποιείται για την αλλαγή του τόνου ή του ήχου, από την αριστερή μεριά των γεφυρών ασκώντας πίεση πάνω στις χορδές ή για τη μελωδία.
Προχωράμε τώρα στο ιστορικό κομμάτι. Αρχικά, η λέξη Koto αναφερόταν σε όλα τα έγχορδα όργανα. Αργότερα και όταν προέκυψε η ανάγκη για διαχωρισμό των έγχορδων, η ονομασία αναφερόταν πλέον στο συγκεκριμένο αυτό μουσικό όργανο. Είναι ουσιαστικά ο απόγονος του κινεζικού Guzheng, το οποίο εμφανίστηκε στην Ιαπωνία γύρω στον 7ο με 8ο αιώνα. Υπήρξαν και υπάρχουν τέσσερα ήδη Koto: το Chikuso, που κατασκευάστηκε για τυφλούς και δεν πολυχρησιμοποιείται πλέον, το Gakuso, το Zokuso και το νεότερο, το Tagenso. Ήταν ένα μουσικό όργανο της αριστοκρατίας και αρχικά οι γυναίκες δεν μπορούσαν ούτε να το παίξουν, ούτε να το διδάξουν σε κάποιον άλλον.
Πολύ αργότερα, κατασκευάστηκαν επίσης Koto με μόνο μία ή και δύο χορδές. Καθώς οι εποχές άλλαζαν και η Ιαπωνία γνώρισε το Δυτικό πολιτισμό, άρχισε σταδιακά να ξεχνάει το Koto. Ο Michio Miyagi, όμως, κατάφερε να κρατήσει ζωντανή την παράδοσή του, συνθέτοντας μουσική που περιείχε και τα δύο στοιχεία: τη δυτική μουσική και το Koto. Έγραψε περίπου 300 κομμάτια, μέχρι που πέθανε σε δυστύχημα σε ηλικία 62 ετών. Ήταν τόσο σημαντική η επιρροή του, που το έργο του «Haru no Umi» ακούγεται σε κάθε αλλαγή του χρόνου. Μετά από αυτόν και άλλοι ακολούθησαν το παράδειγμά του.
Με τη βοήθεια της παγκοσμιοποίησης, της ευκολότερης επικοινωνίας, των social media και της άμεσης πρόσβασης, το Koto έγινε αρκετά διάσημο σε όλο τον κόσμο. Υπάρχουν αρκετοί γνωστοί μουσικοί, Ιάπωνες και μη, που έχουν αναγνωριστεί για το ταλέντο τους. Ακόμα και ο David Bowie έχει χρησιμοποιήσει τον ήχο του Koto στο τραγούδι του «Moss Garden». Το ίδιο έκαναν και άλλοι διάσημοι τραγουδιστές της Δύσης, όπως ο Dr. Dre και οι Led Zeppelin.
Σήμερα υπάρχουν δύο «σχολές» Koto, η Ikuta και η Yamada. Η πρώτη ιδρύθηκε από τον Ikuta Kengyo, ενώ η δεύτερη από τον Yamada Kengyo. Ο πρώτος, συνδύασε τρία όργανα μαζί, το Koto, το Shamisen και τις φωνητικές χορδές του τραγουδιστή. Έτσι ήταν επόμενο να εφευρεθούν και να αναπτυχθούν νέοι τόνοι και τεχνικές παιξίματος. Αντίθετα ο Yamada Kengyo έδωσε περισσότερη βάση στο Joruri, ένα είδος εξιστόρησης με τραγούδι, το οποίο δίνει περισσότερη έμφαση στη φωνή, ενώ συνοδεύεται από μουσική.
Ο ήχος του Koto είναι μαγευτικός και μπορεί να σε μεταφέρει απευθείας στην Ιαπωνία. Είναι πολύ χαλαρωτικός και μερικές φορές σου προκαλεί συναισθήματα νοσταλγίας ή και μελαγχολίας. Παρόλα αυτά, έχει τη δυνατότητα να προκαλέσει οποιοδήποτε συναίσθημα.
Πηγές: https://en.wikipedia.org/wiki/Koto_(instrument)
https://www.britannica.com/art/koto
https://matcha-jp.com/en/4247
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CF%8C%CF%84%CE%BF
https://japanese-music.com/about-koto/
0 Comments