Πολλές χώρες σε όλον τον κόσμο γιορτάζουν πλέον την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου και, φυσικά, η μέρα αυτή δε θα μπορούσε να λείπει από το ημερολόγιο της χώρας που λατρεύει τις γιορτές, αλλά είναι και η πλέον ειδικός στην υιοθέτηση ξένων παραδόσεων και ιδεών, δίνοντας πάντα μια δική της, ιαπωνική πινελιά. Ο Άγιος Βαλεντίνος στην Ιαπωνία, λοιπόν, γιορτάζεται με αρκετές διαφορές και πολύ σημαντικό ρόλο τη μέρα αυτή παίζει…η σοκολάτα!


Πώς έφτασε η γιορτή στην Ιαπωνία;

Η Ιαπωνία, όπως και οι περισσότερες ασιατικές χώρες, δεν είναι υπέρ της εκδήλωσης συναισθημάτων. Οικείες εκφράσεις και χειρονομίες, όπως μια αγκαλιά, ένα φιλί στο δρόμο ή τα γλυκόλογα, δε συνηθίζονται τόσο όσο στη Δύση. Χαρακτηριστικό είναι πως η φράση «σ’ αγαπώ» στα ιαπωνικά (aishiteru), εκφράζεται πολύ σπάνια ή σε πολύ ειδικές περιπτώσεις, ακόμα και μεταξύ ζευγαριών. Αυτό, όμως, έχει οδηγήσει σε άλλου είδους χειρονομίες για την έκφραση της αγάπης ή του ενδιαφέροντος μεταξύ δύο ανθρώπων. Η πράξεις αυτές αυτή ονομάζονται «kokuhaku».

«Kokuhaku» (告白), δε σημαίνει τίποτα παραπάνω από «ομολογία». Συμβαίνει τόσο από αγόρια, όσο και από κορίτσια. Αποτελεί το σήμα για την αρχή της σχέσης, θα λέγαμε. Μπορεί το ζευγάρι να έχει βγει κάποιου τύπου ραντεβού πιο πριν ή να περνάει χρόνο μαζί, όμως όταν συμβεί το kokuhaku, τότε αρχίζει επίσημα η σχέση. Η γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου, λοιπόν, σε συνδυασμό με αυτήν την κουλτούρα, ήταν μια εμπορική ιδέα με σκοπό το κέρδος των ζαχαροπλαστείων και των εμπόρων γενικότερα. Σοκολάτες σε σχήματα καρδίας άρχισαν να πωλούνται με σκοπό την προσφορά τους στους άντρες από τις γυναίκες, όταν θα ομολογούσαν την αγάπη τους σε αυτούς. Και ναι, καλά διαβάσατε, στην Ιαπωνία τα κορίτσια είναι αυτά που ομολογούν την αγάπη τους την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου.

Πλέον η γιορτή έχει εξελιχθεί, με εντυπωσιακά δώρα που περιλαμβάνουν διαφόρων ειδών σοκολάτες. Είναι επίσης συχνό να φτιάχνουν οι γυναίκες χειροποίητα σοκολατένια γλυκά, αντί να τα αγοράζουν, αφού ανεβάζει και την αξία του δώρου και κάνει ακόμα πιο γλυκιά τη χειρονομία.


Είδη σκολάτας

Η Ιαπωνία είναι μια χώρα που δίνει μεγάλη σημασία στις σχέσεις ανάμεσα στα άτομα, είτε στην επαγγελματική είτε στην οικογενειακή ή την προσωπική ζωή και υπάρχουν πάρα πολλοί άγραφοι κανόνες και μια αυστηρή ιεραρχία. Μεγάλη εμφαση δίνεται επίσης και στα αντικείμενα, που μεταφέρουν κάποιο συμβολισμό. Γι΄ αυτό, λοιπόν, υπάρχουν και διαφορετικά είδη σοκολάτας που προσφέρονται την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, ανάλογα με την σχέση που υπάρχει ανάμεσα σε αυτόν που τη δίνει και σε αυτόν που τη λαμβάνει. Υπάρχει, για παράδειγμα, η σοκολάτα Giri-choco, που δίνεται στα αφεντικά ή στα μέλη της οικογένειας για τα οποία νιώθει κάποιος υπόχρεος ή η Tomo-choco, που ανταλλάσσεται ανάμεσα στα κορίτσια και πρέπει να καταναλωθεί μακρία από άντες. Υπάρχει ακόμα και η Jibun-choco, μια σοκολάτα που αγοράζει κανείς για τον εαυτό του και φυσικά η Honmei-choco που είναι συνήθως χειροποίητη και δίνεται ανάμεσα στα ζευγάρια (από τη γυναίκα στον άντρα).

Βάβαια τα τελευταία χρόνια πολλές γυναίκες εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους για αυτές τις παραδόσεις, καθώς τους φορτώνουν με άγχος και πίεση και κυρίως για το γεγονός ότι πρέπει να αγοράζουν ακριβές και πολλές σοκολάτες για τα αφεντικά τους για να μην νιώσουν οι τελευταίοι προσβεβλημένοι. Giri σημαίνει υποχρέωση, οπότε Giri-choco είναι ουσιαστικά μια υποχρεωτική σοκολάτα. Έτσι, πολλές εταιρίες έχουν απαγορέψει την πρακτική αυτή.


Ιαπωνική «Άσπρη Μέρα»

Φυσικά, το γεγονός ότι οι άντρες δέχονται σοκολάτες την ημέρα αυτή, δε σημαίνει ότι ξεφεύγουν από την υποχρέωση προσφοράς δώρων και μάλιστα… ίσως είναι και χειρότερα γι’ αυτούς. Ενώ ο Άγιος Βαλεντίνος στην Ιαπωνία γιορτάζεται στις 14 Φεβρουαρίου και ξεκίνησε περίπου από το 1930, η «Άσπρη Μέρα» γιορτάζεται ένα μήνα αργότερα, δηλαδή στις 14 Μαρτίου, όμως γιορτάζεται από το 1980 και έπειτα, μετά από προώθησή της πάλι από τα ζαχαροπλαστεία. Την ημέρα αυτή, αναμένεται από τους άντρες να δώσουν δώρα στις γυναίκες, τα οποία πρέπει να είναι τουλάχιστον δύο με τρεις φορές μεγαλύτερα σε αξία από αυτά που τους έδωσαν εκείνες. Πολλές φορές, αν δεν προσφέρουν ένα δώρο με αξία μεγαλύτερη από αυτήν που τους δόθηκε ένα μήνα πριν, μπορεί να θεωρηθεί σημάδι ότι δε θέλουν να συνεχίσουν τη σχέση τους. Η μέρα ονομάζεται «Άσπρη», καθώς το άσπρο χρώμα συμβολίζει την αγνότητα.


Πολλοί θεωρούν ότι η μέρα του Αγίου Βαλεντίνου έχει εμπορευματοποιηθεί και θα συμφωνήσω μαζί τους. Διαφημίσεις για αγορά ακριβών ρούχων, γλυκών και δώρων δημιουργούν την εντύπωση πως τα υλικά αγαθά τη μέρα αυτή είναι πιο σημαντικά από αυτό που γιορτάζεται. Όμως οι επιχειρήσεις είναι επιχειρήσεις και αυτή είναι η δουλεία τους. Να προωθούν τα προϊόντα τους για να βγάλουν κέρδος. Πολλές φορές έχω ακούσει επίσης το επιχείρημα πως «οι ερωτευμένοι δείχνουν τον έρωτά τους κάθε μέρα όχι μόνο τη μέρα του Αγίου Βαλεντίνου», κάτι που θεωρώ επίσης λάθος ως σκεπτικό. Φυσικά και οι ερωτευμένοι δείχνουν την αγάπη τους κάθε μέρα. Η μέρα του Αγίου Βαλεντίνου δεν είναι μέρα ανταγωνισμού για το ποιο ζευγάρι δείχνει πιο ερωτευμένο. Η μέρα του Αγίου Βαλεντίνου γιορτάζει την αγάπη γενικότερα που υπάρχει ανάμεσα στα ζευγάρια. Είναι μια μέρα αφιερωμένη για τους ερωτευμένους, όπως και οι υπόλοιπες μέρες που είναι αφιερωμένες σε κάτι άλλο, όπως για παράδειγμα η μέρα φιλίας και ως τέτοια πρέπει να τη θεωρούμε. Τόσο απλά.

Στους ερωτευμένους, λοιπόν, εύχομαι να περάσετε μια πολύ όμορφη μέρα, σε αυτούς που μπορεί να αποκτήσουν κάποιο ταίρι την ημέρα αυτή εύχομαι καλή τύχη και πολύ κουράγιο και σε όλους τους υπόλοιπους που ψάχνουν ακόμα για το άλλο τους μισό ή δεν τους ενδιαφέρει καθόλου, εύχομαι επίσης μια μέρα αγάπης προς τον εαυτό σας ή κοντινούς σας ανθρώπους!


Πηγές: https://www.jrailpass.com/blog/valentines-day-white-day-japan
https://www.hisgo.com/us/destination-japan/blog/valentines_day_in_japan.html


0 Comments

Leave a Reply

Avatar placeholder

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.